Vírusálló ágazatok

Sem a Jármű Zrt., sem pedig a ­Siemens Energy Kft. nem állította le a termelést itt, a XV. kerületben. A koronavírus okozta járvány miatt azonban számos intézkedést vezettek be a dolgozók egészségének védelme érdekében.

Igen szerteágazó azoknak a vállalkozásoknak a köre, amelyeket negatívan befolyásol a koronavírus-fertőzés okozta járvány. A közösségtől való távolmaradás, a megfertőződéstől való félelem és a betegség terjesztése miatti fegyelmezett viselkedés bizony visszaveti az emberek költési hajlandóságát. Az ebből fakadó bevételkiesést elszenvedő vállalkozások – a bizonytalan jövőkép okán – visszafogják beszállítói megrendeléseiket és elbocsátásokat is eszközölhetnek. Ezek a lépések további, a gazdaságot lassító hatással bírnak. Azonban vannak olyan ágazatok, amelyeket kevésbé érint mindez.

Ilyen például az energiaszektor. A MAVIR – Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. adatai szerint ugyan 100-300 megawattal kevesebb energiát fogyasztottunk idén március közepe óta, mint ami szezonálisan várható (5700-6400 megawattot), azonban energiára továbbra is szükség van, éppúgy, mint a járvány kitörése előtt. Ennek köszönhető, hogy a kerületben működő Siemens Energy Kft. gőz- és gázturbina-komponenseket gyártó üzemében folyamatos a munka. Az itt előállított termékeket öt kontinens piacaira szállítja a Siemens. A cég kommunikációs vezetője arról számolt be, hogy nincs zavar az üzletmenetben. Sem beszállítói, sem pedig megrendelői oldalról nincs fönnakadás a cég életében. Gyöngyös Krisztina közölte: egyelőre senkit sem kell elbocsátaniuk és a munkaóraszám csökkentésére sem kerül sor itt, a XV. kerületi Késmárk utcai telephelyükön, ahol közel 700 munkavállalót foglalkoztatnak.

Azonban a Magyarországon kihirdetett egészségügyi veszélyhelyzet több, cégen belüli óvintézkedést követelt a munkaerő biztonsága érdekében. Ilyen a testhőmérséklet-mérés, a speciális vírusölő bevonat a közösségi terekben, a rendszeresebb napi intenzív fertőtlenítő takarítás, a jól ismert kézfertőtlenítők is ott sorakoznak az üzem több pontján. Mosható szájmaszkokat biztosítanak a munkavállalóknak, és a megfelelő fizikai távolság biztosítása érdekében a műszakváltási rendszert módosították, valamint az étkezőket is átalakították.

Hasonló intézkedések sorát vezette be a kerület legrégebbi üzeme, a Jármű Zrt. is, ahol vasúti kocsik számára gyártanak berendezéseket. Fő úti telephelyükön az ebédidőben csoportosuló munkavállalók problémáját úgy oldották meg, hogy lazítottak a szabályokon. Most átmenetileg nemcsak a kijelölt étkezőben ehetnek a dolgozók, hanem akár a munkaállomásukon is.

A Jármű Zrt. vezérigazgatója azt mondja, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a körülbelül 220 fős foglalkoztatott létszámukat továbbra is tartani tudják. A cég vezérigazgatója úgy fogalmazott: „Nem szeretnénk elbocsátani senkit. Bárkinek, aki belép hozzánk, mindig az első személyes találkozó során el szoktam mondani, hogy mi hosszú távra tervezünk mindenkivel.” Dr. Forgács József ismertette, hogy a vasútipar is azon ágazatok közé tartozik, amelyet nem igazán érint a járvány okozta gazdasági visszaesés, hiszen ahogyan energiára, úgy vasútra is szükség van. A cég legnagyobb megrendelője a Bombardier, ahol nincs leállás. Egyedül egy svájci helyszínen nem tudták 2-3 hétig fogadni a Jármű áruját. A vasútipar hosszú távú tervezhetőséggel párosult a vasúti kocsik berendezéseinek gyártása, így a megrendelések és a szerződések is több évre szólnak. A vállalat már előre lefoglalta a következő időszak alapanyagait a beszállítóktól, így input oldalon sincs egyelőre fennakadás.

Annak ellenére, hogy vannak iparágak, amelyek nem roppannak meg a koronavírus súlya alatt, a gazdaságban a visszaesés jellemző. Az Erste legutóbbi prognózisa erre az évre 4,2 százalékos lassulást mutat, ami a magyar gazdaságot illeti. A költségvetési hiány az eddigi 2 százalék körüli értékről akár a GDP 5 százaléka felett is lehet. A legutóbbi 3,5 százalékos munkanélküliségi ráta pedig meg is duplázódhat.

Fotó: XVMÉDIA, Vargosz