Velünk élő történelem

(Ismét kaptunk egy írást a Neptun iskolából, ezúttal Farkas Kira 8. c osztályos tanuló írt interjút. Minimális változtatásokkal közöljük a dolgozatát. Köszönjük a szerző munkáját!) 

A Neptun Általános Iskolába látogatott ifj. Bertényi Iván történész május 15-én. A tanár úr, akinek édesapja a szintén elismert történész és egyetemi tanár Bertényi Iván, az első világháborúról tartott előadást, azon belül a hátország szerepéről. Az eseményre bárki eljöhetett, iskolánk tanulói szép számmal hallgatták a történészt. Az előadás után lehetőséget kaptunk arra, hogy feltegyünk néhány kérdést a tanár úrnak.

Fotó: Neptun iskola

Fotó: Neptun iskola

– Már gyerekkora óta érdeklődik a történelem iránt?

– Igen. Azt tudni kell, hogy nekem az édesapám is történész, most már nyugdíjas. Így mikor otthon beszélgettünk komolyabb dolgokról, nagyon sokszor történelmi kérdéseket vetettünk fel, tehát ebbe belenőttem.

– Tehát akkor az édesapja ilyen erős hatással volt önre?

– Abszolút. Érdeklődésünkben azonban különbség van, míg édesapám inkább a középkorral, a Szent Koronával, címerekkel foglalkozott – ezzel kapcsolatban több írásos műve is megjelent – ezzel szemben engem a XIX.-XX. század és a világháborúk korszaka érdekel.

– Miért éppen ezt a korszakot választotta?

– Ennek több oka is van: egyrészt az egyetemen jártam olyan órákra, ahol nagyon jó volt a tanár és teljesen más irányból közelítette meg ezt az időszakot. Az általános iskolában és a gimnáziumban nem volt olyan érdekes, de az egyetemi oktató rávilágított egészen új nézőpontokra, megközelítésekre, amely nagyon tetszett. Ezután más tanárokhoz is elkezdtem járni, akik szintén érdekes előadásokat tartottak a témával kapcsolatban. Így kezdtem egyre jobban érdeklődni és egyre inkább elmélyült bennem ez a témakör.

Másrészt kialakult bennem az a gondolat hogy, a világ, amelyben élünk mégiscsak közelebb van, közvetlenebbül kapcsolódik a XIX.-XX. századhoz. Nagyon érdekes az ókor is, a középkor is, de jóval távolabb van a mai ember életétől. Engem pedig jobban foglalkoztatott, hogy mi volt a közvetlen előzménye a mai kor politikai és gazdasági rendszerének.

– Már gyermekkorában eldöntötte, hogy a történelemmel szeretne foglalkozni?

– Az, hogy én a történelemmel szeretnék foglalkozni, és hogy történész szeretnék lenni valahol a gimnáziumi éveim közepén fogalmazódott meg bennem. Különféle tanulmányi versenyen indultam és eredményesen is szerepeltem rajtuk, s ez adott egyfajta sikerélményt, amely továbbvitt ezen az úton.

– Tartott már előadást más alkalommal is általános iskolákban?

– Az az érdekes, hogy nem. Gimnáziumban már többször is volt rá alkalom. Ilyen értelemben ez kihívás is volt számomra. Minden korosztályt másképp kell megszólítani, felkelteni érdeklődésüket. A különböző korosztályok különböző tudással bírnak, ebből adódóan az előadás mód is eltérő.

– Szeret egyetemen tanítani?

– Igen, szeretek tanítani, de sajnos sokszor tapasztalom, hogy az egyetemisták egy része nem annyira érdeklődő, mint ahogy azt az ember gondolná. Így nagyon jól esett azt tapasztalni, hogy itt mindenki érdeklődést mutatott az előadásom iránt. Ez nagyon pozitív élmény volt.

Farkas Kira, 8. c osztályos tanuló

http://xvmedia.hu/szocialis/feltamadt-tortenelem

Comments are closed.