Sport időskorban

A sportolást sosem késő elkezdeni, s ez nemcsak üres frázis, hanem kutatásokkal is alátámasztott tény. A rendszeres testmozgás előnyei sokak által ismertek. Ezek közül az idősebb korosztálynak különösen fontosak, hogy a sport segít megőrizni az agy fiatalságát, elkerülhető általa a csontritkulás, normalizálja a vércukorszintet, s nem utolsósorban optimalizálja a testsúlyt – sorolja Szakács Olivér fitneszedző.
Az emberi test alapvetően arra való, hogy terheljük, az izomzat pedig minden életkorban fejleszthető, erősíthető. A terhelhetőség mértéke természetesen életkoronként változik, de a rendszeres edzés még akár 80-90 éves korban is nagyobb erőt, mozgékonyságot, hajlékonyságot és erősebb csontozatot eredményez. Persze ebben az életszakaszban különösen oda kell figyelni a fokozatosságra és az említett terhelhetőségre, hiszen a sérülések ilyenkor már lassabban gyógyulnak.

Sport időskorban/Fotó: XV Média, Vargosz

Sport időskorban/Fotó: XV Média, Vargosz

Visszatérve a kutatásokra, a Journal of the American ­College of Cardiology nevű szaklapban megjelent vizsgálat szerint kutatók 14 éven át harmincháromezer svéd férfi edzési szokásait és egészségi állapotát követték nyomon. A tanulmány megállapította, hogy csupán napi 20 percnyi séta vagy biciklizés ötödére csökkenti egy 60 éves férfinél a szív­ elégtelenség kockázatát. Ugyanakkor arra is fény derült, hogy a legkeményebben edző résztvevőknél átlagosan 51 százalékkal nagyobb a szívelégtelenség kialakulásának veszélye. A tanulság tehát, hogy mozogni idősen is kell, de mindenképpen mértékkel.

Comments are closed.