Sport és böjt

Vannak, akik vallási okokból, vannak, akik a tavaszi tisztítókúra miatt döntenek úgy, hogy egy időszakra lemondanak egy-egy táplálékféléről. A léböjtkúra idején ugyan szigorúan kerülni kell az aktív sportolást, akik viszont kevesebbet esznek vagy kerülik a húst, odafigyeléssel nyugodt szívvel hódolhatnak kedvenc sportáguknak – tudtuk meg Gergely Anna dietetikustól.

Sportolás közben pótoljuk a folyadékveszteséget/XV Média, Vargosz

Sportolás közben pótoljuk a folyadékveszteséget/XV Média, Vargosz

A tavaszi tisztítókúránál arra kell figyelni, hogy a szervezet alapműködéséhez szükséges napi energiamennyiség (alapanyagcsere) ne menjen minimum alá, már amennyiben a böjt idején is rendszeresen szeretne valaki mozogni.
Sportolás után mindenféleképpen gondoskodni kell a folyadék-utánpótlásról, a verejtékezéssel távozó ásványi anyagok (főként a vas és a magnézium), valamint az A-, C- és E-vitamin pótlásáról. Vas a húsmentes táplálékok közül a tojásban, magnézium a hüvelyesekben, a gabonafélékben, a tejtermékekben és a halban található. A-vitamin a tojássárgájában, a zsíros sajtokban és a tejszínben, E-vitamin pedig az olajos magvakban, növényi olajokban, búzacsírában, ­zöldségekben, gyümölcsökben, valamint a halban fordul elő ­leggyakrabban. C-vitaminban gazdag a paradicsom, a savanyított káposztafélék, a citrusfélék, a szamóca és a csipkebogyó.
Bár a szervezet szükséges táplálékigénye egyénenként eltérő, általánosságban elmondható, hogy egy sportoló étrendjének 60 százaléka szénhidrátból, 25 százaléka zsírból, 15 százaléka pedig fehérjéből álljon. Ezeket az arányokat böjt idején is célszerű megtartani, értelemszerűen a fehérjét nem húsból, hanem tej, tojás, hal, szója vagy egyes gabonafélék fogyasztásával biztosítva – tanácsolja a dietetikus.

Comments are closed.