Mondjunk le a cukorról!

Fotó: XV Média, Nagy Botond

Fotó: XV Média, Nagy Botond

Már járt nálunk a Mikulás, nyakunkon a karácsony, a szilveszter. Az ünnepek alatt hajlamosak vagyunk túlzásokba esni, nemcsak a karácsonyi ajándékok, de a nagy kalóriasűrűségű, magas cukortartalmú ételek fogyasztása területén is. Pedig nem kellene.

A hozzáadott cukor kategóriájába tartozik a cukornádból vagy cukorrépából előállított étkezési kristálycukor, a méz, valamint a gyümölcscukrot koncentrált formában tartalmazó ételek és italok, így például a 100 százalékos gyümölcslevek is.
– A cukor nem halálos méreg. Mértékkel fogyasztva ugyanúgy szerepelhet az étrendünkben, mint bármilyen más összetevő – szögezi le Szabó Krisztina dietetikus. A szakember hozzáteszi: – Túlzott fogyasztása azonban sok veszélyt rejt az emberi szervezet számára. Egyrészt fogszuvasodást okozhat, főleg, ha elmarad a rendszeres fogmosás.
Mivel pedig az úgynevezett luxuskalória kategóriába tartozik – tehát általában nem a szükséges energiát szolgáltatja, hanem az azon felülit, és a belőle készülő ételek jellemzően nem tartalmaznak értékes tápanyagokat, csupán nagy mennyiségű energiát –, nagymértékben hozzájárulhat a túlsúly kialakulásához, ami nagyon sok betegség (például rák, szív- és érrendszeri, mozgásrendszeri betegségek, köszvény) rizikóját növeli.
Ráadásul egyes kutatások szerint a cukor függőséget is okozhat. Nem kémiait, mint például a nikotin vagy az illegális drogok, hanem az addikciónak az a formája alakulhat ki, amikor valaki késztetést érez arra, hogy újra és újra édességet egyen. Azaz ilyenkor inkább az édes ízre való állandó sóvárgásról, esetleg kontrollvesztésről beszélhetünk.
A rossz hírünk az, hogy a cukrot nem tudjuk helyettesíteni, hiszen a mesterséges édesítőszerek sem tartoznak az egészséges élelmiszerek csoportjába. A jó pedig az, hogy ha csökkentjük a cukorbevitelünket, egy idő után megnő az édes íz iránti érzékenységünk, azaz a kevésbé édeset is édesebbnek fogjuk érezni, mint azelőtt.
A hozzáadott cukrot tartalmazó ételek helyett élvezzük ki a természetesen édes ízeket, együnk gyümölcsöt vagy édes zöldséget, például a sütőtököt, édesburgonyát!