Mindenki autója az utakon

Tényleg bárkinek lehet autó­ja, akár csak egy napra is, az autózás összes előnyét kihasználva, nem törődve az olyan kényelmetlenségekkel, mint a tankolás vagy a takarítás. Budapesten nem véletlenül népszerűek az ­autómegosztó rendszerek, ráadásul köztük már van olyan is, amely prémiumkategóriás autókat kínál.

Forrás: MOL

Forrás: MOL

Akármelyik autómegosztó cégről is van szó, a szolgáltatást nagyjából hasonló módon lehet igénybe venni, rém egyszerű és gyors. A közautózás lényege, hogy a szolgáltatók kihelyezett flottaautóit a felhasználók egyszeri regisztrációs díj kifizetése után – amit később leírnak az árból – percdíj alapon használhatják a városban. Az autókat egy mobilapplikáción keresztül lehet megtalálni és lefoglalni, használat után pedig csak arra kell figyelni, hogy a szolgáltató által kijelölt zónán belül kell leparkolni a kocsival.
Az árak is hasonlóak – kivéve a luxusautókat kínáló cégét, amely a másik kettőhöz képest másfélszeres percdíjjal számol –, és el kell mondani, megfizethetőek. Bár az is igaz, hogy akkor járunk a szolgáltatással jól, ha napi körülbelül 15 kilométert autózunk, és persze minél közelebb van az úti cél a belvároshoz, annál jobb. Más számítások szerint pedig egy autót akkor éri meg jobban bérelni mint fenntartani, ha naponta 80 percnél többet nem használjuk.
A három nagy budapesti és nagyjából ugyanolyan szolgáltatási konstrukcióval bíró cég mellett terjedőben van egy új változat, amikor valaki a saját autóját kínálja fel bérlésre, közösségi használatra egy cégen keresztül.
A Fővárosi Közgyűlés a november 27-i ülésén módosította a parkolási rendeletét, és az előterjesztés szerint a grémium felkérte a főpolgármestert, vizsgáltassa meg, hogy a közösségi autóbérlés fellendítése érdekében milyen parkolási kedvezményeket tudnának adni a szolgáltatásban részt vevő autóknak.