Köd és lámpa

A téli időjárás egyik jellemzője a köd, amely vezetés közben mind a környezet megfigyelését, mind észlelhetőségünket nehezíti. Éppen ezért, ha előttünk nem halad jármű, fontos, hogy nagyobb utat lássunk be magunk előtt, mint a megállásunkhoz szükséges útszakasz. A biztonságos féktávolság nélkülözhetetlen a másik jármű követésekor is, hiszen egy, a ködben megbúvó baleset észlelése után csak így tudunk megállni, illetve megoldani egy előre nem látható helyzetet. Reakcióidőnkbe bele kell számítanunk a hirtelen felbukkanó veszély okozta sokkot is.
– A belátható távolságunkat úgy ellenőrizhetjük, hogy egy ködből kibukkanó tereptárgyig, például fa, tábla való érkezésünket megszámoljuk másodpercben. Száraz útviszonyoknál az a helyes, ha legalább háromig el tudunk számolni. Csúszós úton lehet, hogy a hat is kevés – hívja fel a figyelmet Czebe Sándor, a Safedrive Kft. közlekedésbiztonsági trénere.
A KRESZ szerint ködlámpát csak akkor lehet használni, ha azt a látási viszonyok indokolják. Ilyenkor a ködlámpát a tompított fényszórónk mellett vagy – akár – helyett is felkapcsolhatjuk. Próbáljuk ki, hogyan látunk messzebb. A ködlámpa ugyanakkor csak akkor hasznos, ha a beállítása megfelelő, azaz mintegy 20-25 méterre világít magunk elé, a köd alá, így növelve a látótávolságot. Rövid látótávolságnál a hátsó ködlámpát is használjuk, de amennyiben feltűnik a tükörben a mögöttünk haladó jármű, ne felejtsük el kikapcsolni, mert zavaró lehet – tanácsolja a szakember.

Comments are closed.