Kanyar és kuplung

Nem jó rutinból vezetni, hallhatjuk gyakran a mondást. Ez pedig ilyenformán nem igaz, ugyanis megfelelő figyelem mellett, helyes rutinokkal közlekedve biztonságosabbá tehetjük a vezetésünket. Lehetnek azonban olyan szokásaink, amelyeket magunk, autónk biztonsága és a velünk utazók kényelme érdekében valóban el kell hagynunk.

2005_kanyarodas_03

– A kuplung helyes használata a biztonságos kanyarodás egyik fontos eleme, mégis szinte nap mint nap tapasztalom, hogy sokan nincsenek tisztában vele – tudtuk meg Czebe Sándortól, a Safe­drive Kft. vezetéstechnikai trénerétől. A legtöbben ugyanis nyomva tartják a kuplungot kanyarodás megkezdésekor, és általában csak annak befejezése után, „súlyosabb” esetben a kanyar közepén engedik fel. Pedig kanyarodás közben a motorfék üzem a helyes, amellyel stabilabbá válik az autó útfekvése. A rossz kanyarodási szokás nagyobb sebességnél járhat veszélyekkel. Síkos úton közlekedve pedig a jármű megcsúszásához vezethet – hívja fel a figyelmet a szakember. A kis sebességű kanyarodásnál (például derékszögű szűk városi fordulások), ha a jármű igényli, a kuplung kismértékű csúsztatása alkalmazható.
Egy másik rossz berögződés a gázpedál helytelen használata. A tréner sok járművezetőnél tapasztalja, hogy a gázpedált állandó mozgásban tartja azzal, hogy egy picit megnyomja, majd visszaengedi. Ez egyrészt növeli az autó fogyasztását, másrészt az arra érzékeny utasoknál rosszullétet idézhet elő. Bár ettől a szokástól nehéz megválni, ha folyamatos figyelünk rá és eléggé kitartóak vagyunk, harmonikusabbá tehetjük ­vezetésünket.

Comments are closed.