A hőség zavara

Az utóbbi időben nyaranta már nem meleg, hanem leginkább kánikula szokott lenni. A tikkasztó hőség pedig minden szervezetet próbára tesz.
– Alapigazság, hogy nyáron, különösen kánikulában, 11–15 óra között kerülni kell a szabadtéri mozgást – mondta Kasperkiewicz Gábor, a REAC Sportiskola atléta- és erőnléti edzője. – Ennek ellentmondani látszik, hogy ebben az intervallumban rendszeresen rendeznek atlétikai versenyeket és bajnoki labdarúgó-mérkőzéseket is. Ami pedig megnehezíti az edzők dolgát, mert nem elég a sportolók teljesítményére koncentrálniuk, még a frissítésről, kellő pihenésről, sőt néha árnyékról is gondoskodniuk kell.
A nyári melegben sportolók folyadékigénye sokkal nagyobb az átlagosnál. A folyadék hiánya nagymértékben befolyásolhatja a sportteljesítményt is. Elég csak példaként említeni az utcai futóversenyeket, melyeken a szervezők négy kilométerenként biztosítanak folyadékpótlási lehetőséget.
– Egy-egy komolyabb igénybevétel hatására a testtömegvesztés hirtelen akár 2 százalék fölé is ugorhat, ami már önmagában is veszélyes lehet. Ilyenkor azonnal pótolni kell a szervezetből távozott folyadékot, ráadásul nem is akárhogyan, a szakemberek szerint legalább másfélszeres folyadékpótlás ajánlott – jegyezte meg az edző.
Az sem mindegy, hogy a sportolók mivel próbálják pótolni a folyadékveszteséget. A legegyszerűbb italnak a víz tűnik. Kétségtelenül fontos tápanyag a szervezet számára, ám tudni kell, egy-egy nagy intenzitású sporttevékenység során jócskán só is távozik a szervezetből, ezt pedig csak vízzel nem lehet pótolni. Ilyen célra készülnek az izotóniás italok, amelyek fontos ásványi anyagokat tartalmaznak.

Fotó: XVMÉDIA

– Sokan azt hiszik, az energiaitalok a sportoláshoz is erőt, energiát biztosítanak. Ez tévedés, mert ezek az italok csak a bennük levő nagy mennyiségű koffeinnek köszönhetően adnak energiát, ám ezzel a sportolónál csak azt érik el, hogy túlzottan felgyorsul a keringésük, illetve meghajtja az emésztésüket. Ilyen esetben pedig nem jobb, hanem inkább rosszabb lesz a teljesítményük – tette hozzá az edző.
A folyadékpótlás módja sem lényegtelen. Mozgás közben ugyanis nem érdemes egyszerre sokat inni. Ennél hatásosabb, ha gyakrabban, de kevesebb folyadékot fogyasztunk, illetve a legjobb megoldás, ha a folyadékot nemcsak nyeljük, hanem megpróbáljuk azt egy ideig a szánkban tartani, ezzel lehetőséget biztosítva arra, hogy az a nyálkahártyánkon keresztül szívódjon fel. Így azt is elkerülhetjük, hogy később majd a hasunkban lötyögjön. Ugyancsak tévhit, hogy sok mozgást követően hideg italt kell fogyasztanunk. A szervezetünk ugyanis mindig egyensúlyra törekszik, így sem a túlzott hideget, sem a meleget nem szereti. Előbbit ezért melegíti, az utóbbit pedig hűti, amelyhez pluszenergiákat kell felemésztenie.
– Kánikulában próbáljunk olyan edzésidőt találni, amely leginkább alkalmas a szervezet számára, ezenkívül gondoskodjunk a pihenésről és a rendszeres frissítésről – foglalja össze az edző.