Nem mumus a tojás

A táplálkozási szakértők hosszú időn keresztül óva intettek a tojástól, annak magas koleszterintartalma miatt. A tendencia azonban megfordulni látszik, a jelenlegi ajánlások szerint a tojás mértékkel való fogyasztása kifejezetten egészséges, hiszen számos hasznos táp­anyagot is tartalmaz.

Egy átlagos tojás körülbelül 60 grammot nyom, aminek 10 százalékát a tojáshéj, 60-at a fehérje, 30-at pedig a tojássárgája adja. Átlagosan 5,4 gramm fehérjét, 4,8 gramm zsiradékot és elhanyagolható mennyiségű szénhidrátot tartalmaz, energiatartalma körülbelül 70 kalória.
A tojásban számos más hasznos tápanyag is megtalálható, magas a D-­vitamin-tartalma, tartalmaz továbbá B12-, B6-, A-, valamint E-vitamint, folsavat, az ásványi anyagok közül pedig találunk benne vasat, cinket, káliumot és szelént is.
Amint Szabó Krisztina dietetikustól megtudtuk, a tojást körülvevő negatív hangulat magas koleszterintartalmának köszönhető, hiszen 1 tojássárgája mintegy 200 milligramm koleszterint tartalmaz. A szakember szerint ezzel együtt a tojás egészséges, tápanyagban gazdag élelmiszer, amely (a többi állati eredetű élelmiszerhez hasonlóan) teljes értékű fehérjeforrás. Tehát nyugodtan fogyasszunk rendszeresen tojást, de tartsuk a mértéket, jelenleg napi 1 tojás a napi ajánlott mennyiség.
Szabó Krisztina hozzátette: – Amit még érdemes figyelembe venni, hogy ezt a napi egy tojásunkat a kiegyensúlyozott étrendünk részeként fogyasszuk, azaz változatosan elkészítve. Részesítsük előnyben a zsírszegény változatokat (főzve vagy kevés zsiradékon sütve), az angol reggeli (vagyis tükörtojás baconnel) vagy a magyaros kolbászos-szalonnás rántotta lehetőleg ritkán kerüljön az asztalra.