Mesékkel teli diákévek

Ráth Kinga/Fotó: XV Média, Vargosz

Ráth Kinga/Fotó: XV Média, Vargosz

„A népmeséket emberi tapasztalatok gyűjteményének is tekinthetjük, hiszen az emberismeretük is hozzájárul a hatásukhoz. A régiek nemcsak a világot akarták megérteni és megmagyarázni a történeteken keresztül, hanem önmagukat és a másik embert is. Figyeltek, észrevették, megértették, majd minden tapasztalatot mesékbe zártak” – mondta Boldizsár Ildikó mesekutató és meseterapeuta, a Metamorphoses Meseterápiás Módszer megalkotója, akinek szisztémáját egyre több helyen alkalmazzák. Egyik tanítványával a László Gyula Gimnázium és Általános Iskolában találkoztunk.

– Két éve dolgozom a lila iskolában – mesélte Ráth Kinga iskolapszichológus –, és Ildikónak köszönhetően másfél éve foglalkozom meseterápiával. Jelenleg egy elsős és egy harmadik-negyedik évfolyamos vegyes csoportom van, akikkel már első találkozásunkat követően jók a tapasztalataim.
Az iskolapszichológushoz általában a szorongásos, viselkedészavaros és beilleszkedési problémákkal küzdő gyerekek kerülnek, akikkel a mesék sokszor csodákat tesznek.

Fotó: XV Média, Vargosz

Fotó: XV Média, Vargosz

– Nagyon fontos szerepe van az élőszavas mesemondást követő verbális és nonverbális feldolgozásnak, a mesét követő játékoknak, kézműves tevékenységeknek és kiállt próbatételeknek, amikkel a hőshöz hasonlóan a gyerekek is megélhetik, hogy az elsőre lehetetlennek tűnő feladatot meg tudják oldani – mondta a szakember. – A foglalkozások célja az énerősítés, a rejtett képességek felszínre hozása, valamint az érzelmek, elfojtott indulatok kezelése és a szorongások oldása. Ehhez nemcsak varázsmeséket, de állatmeséket és novellameséket is használok.
A mesék szereplői általában mi magunk vagyunk, ám a terápia vezetője a meséket nem egyénre szabottan választja ki, hanem az adott csoport életkori sajátosságait, problémáit, aktuális állapotát figyelembe véve.
– Az iskola vezetése és pedagógusai is partnerek ebben a munkában, melynek jó példája volt, hogy nemrég, a népmese napján is sokan és lelkesen meséltek a gyerekeknek – magyarázta Ráth Kinga.
A László Gyula iskolában tervezik, hogy a módszert nemcsak a legkisebbeknél, hanem a nagyobbak, a kamaszok körében is alkalmazni fogják.