Lúgosítás ételekkel?

A lúgosító diéta, bár nem új keletű, hiszen már a XIX–XX. században is létezett, a mai napig töretlen népszerűségnek örvend. Annak ellenére, hogy a szakemberek szerint a szervezet sav-bázis egyensúlyát étrenddel befolyásolni nem lehet.

A lúgosító étrend alapfeltételezése szerint szervezetünk elsavasodása a legnagyobb probléma, így számos betegség okozója, ezért lúgosításra van szükség, amit bizonyos élelmi anyagok elhagyásával, míg mások nagyobb mennyiségben történő fogyasztásával érhetünk el.
Hogy miket szabad és miket nem enni? Nos, a diéta meglehetősen szigorú: a gombák tiltottak, a gyümölcsök, az olajos magvak kerülendők, a gabonafélék közül kizárólag a 3 hónapnál nem régebben betakarítottak fogyaszthatók, a tej és a tejtermékek károsak, a húsok, a belsőségek és a tojás szintén, halak pedig csupán alkalmanként fogyaszthatók. Ellenben igen nagy kínálatból válogathatunk a lúgosító étrend mellé ajánlott étrend-kiegészítőkből, vagy vásárolhatunk lúgosító vizet is, már ha a pénztárcánk engedi.

Zöldségek/Fotó: XV Média, Nagy Botond

Zöldségek/Fotó: XV Média, Nagy Botond

– A sav-bázis egyensúlynak valóban igen fontos szerepe van szervezetünk egészséges működésében, ugyanis az alapvető létfenntartó folyamatai csak az optimális pH-érték szűk tartományában mennek végbe. A sav-bázis egyensúly fenntartása azonban egy meglehetősen bonyolult biokémiai folyamat eredménye, amit étrenddel befolyásolni nem lehet – magyarázza Szabó Krisztina dietetikus, hozzátéve: – Az orvostudomány jelenlegi állása szerint elképzelhetetlen, hogy valaki hosszabb távon éljen az egész szervezetét érintő sav-bázis egyensúlyzavarral, hiszen az az élettel nem összeegyeztethető. Amennyiben ilyen állapot következik be, az sürgős orvosi beavatkozást igényel.
Az pedig nem is kérdés, hogy a megengedett étrenddel – gyakorlatilag csak zöldségfélék és száraz hüvelyesek fogyasztásával – fedezni tudjuk-e az energia- és tápanyagszükségletünket.