Karácsonyi vacsora másként

A karácsony sok családban összekapcsolódik a nagy közös étkezésekkel. Nincs is annál jobb, amikor a rég látott rokonok körülülik a finomságokkal teli asztalt, és vidám beszélgetések közepette laknak jól. A gond csak az, hogy ilyenkor általában túl nehéz ételeket eszünk, azokból viszont sokat.

Fotó: XV Média, Nagy Botond

Fotó: XV Média, Nagy Botond

– Étkezés szempontjából az első és legfontosabb az ünnepekkor, hogy ilyenkor se feledkezzünk meg a mértékletességről – hívja fel a figyelmet Szabó Krisztina, a XV. Kerületi Önkormányzat Egészségügyi Intézménye die­te­ti­kusa.
Az egészséges táplálkozás irányelveit követőknek sem kell elhagyni a tradicionális karácsonyi menüt, elég, ha némileg változtatnak azon. A töltött káposzta például zöldségtartalma miatt remek választás, de kevésbé zsíros és magasabb rosttartalomú lesz, ha a töltelék darált pulykahúsból és barna rizzsel készül.
Hazánkban az ünnepi étkezés hagyományos része a hal, ami nemcsak nagyon jó fehérjeforrás, de zsírsav­összetétele is kiváló. Ügyeljünk ugyanakkor arra, hogy alacsony zsírtartalmú fajtát vegyünk (busa, fogas, harcsa, keszeg, pisztráng vagy tőkehal), és például párolva, grillezve vagy sütőzacskóban, zöldségekkel/gyümölcsökkel együtt sütve készítsük el.
Szerencsére a desszertekről sem kell lemondanunk. A klasszikus bejgliben lévő dió, illetve mák remek rostforrás, de azt is tudni kell, hogy zsírtartalmuk magas. Készítésük során érdemes a recept szerint előírtnál kevesebb cukorral készíteni a tölteléket, a tésztába pedig keverhetünk teljes kiőrlésű lisztet, amivel tovább emelhetjük a rosttartalmat.
Az év végi ünnepekkor hajlamosak vagyunk egy-egy kiadós étkezés után jóllakottan elpihenni a kanapén. Ehelyett inkább sétáljunk a szabadban, lényegesen jobb lesz utána a közérzetünk, és segít elkerülni a pluszkilók felszedését is.

Pin It