Ideális étrend: sok rost, kevés cukor

– A nem megfelelő táplálkozásnak igen káros hatásai lehetnek az emberi szervezetre, hiszen növeli az úgynevezett civilizációs betegségek – mint például az elhízás, a magas vérnyomás, vagy a II-es típusú cukorbetegség – kialakulásának kockázatát – hívja fel a figyelmet Szabó Krisztina, a XV. Kerületi Önkormányzat Egészségügyi Intézménye dietetikusa.

Piac/Fotó: XV Média, Vargosz

Fotó: XV Média, Vargosz

A civilizációs betegségek rizikóját csökkenthetjük, ha az egészséges táplálkozás irányelveinek megfelelően étkezünk. A szakember egyébként azt vallja, hogy egészségtelen ételek nincsenek, csak helytelenül összeállított étrend. – Lényeges a változatosság, mind a táplálékfajtákban, mind pedig az étel elkészítésének módjában – hangsúlyozza.
Sajnos, a magyar konyha jellemzően nagy mennyiségben tartalmaz állati eredetű zsiradékokat, és az erőteljes fűszerezésre – elsősorban a sok sóra – épül, míg zöldségtartalma csekély. Pedig az állati eredetű zsírok túlzott fogyasztása elhízáshoz, a túlzott sófogyasztás magas vérnyomás kialakulásához vezethet, a megfelelő rostbevitel viszont az egészséges táplálkozás egyik alappillére.
Rostok főként a teljes kiőrlésű gabonafélékben, zöldségekben és gyümölcsökben találhatók. – Étrendünkben mind a 3  főétkezésnek kellene tartalmaznia valamilyen zöldségfélét, amelyből napi 600-800 grammot javasolt fogyasztanunk, akár főzve, párolva, nyersen vagy savanyúságként.
– A magas vitamin- és ásványianyag-tartalmú gyümölcsökből naponta 400 gramm az ajánlott mennyiség, ezt is változatosan, de idényszerűen a legideálisabb fogyasztani – tanácsolja Szabó Krisztina.
Szintén beépítendők az étrendünkbe a tej- és tejtermékek. Ez utóbbiaknál arra vigyázzunk, hogy minél inkább zsírszegény, valamint mindenképp hozzáadott cukor nélküli termékeket válasszunk.
Ha egészségesen étkezünk, sem kell lemondanunk az édességről, a nassolást azonban korlátozzuk heti 2-3 alkalomra. A legjobb, ha gyümölcsöt vagy túrót tartalmazó házi süteménnyel lepjük meg magunkat.
Az egészséges táplálkozás további lényeges eleme a megfelelő mennyiségű, napi 2-2,5 liter folyadék fogyasztása, lehetőleg víz, esetleg édesítetlen tea formájában.

Pin It