Életveszélyes harc

A kerékpárosok és az autósok viszonya sosem volt felhőtlen. Pedig érdemes volna rendezni a viszonyokat, már csak azért is, mert a statisztikák szerint az EU-s országok között hazánk élen jár a közúti halál­eseteken belül a kerékpáros balesetek arányában.

Míg az EU-ban a balesetek átlagosan 8 százaléka biciklis baleset, addig hazánkban ugyanez a szám 12 százalék, amit csak három ország előz meg. Ráadásul Magyarország dobogós helyen szerepel az egymillió főre jutó kerékpáros halálos áldozatok száma alapján összeállított listán; az éves halálos kimenetelű balesetek áldozatai közül tízből egy biciklis – adta hírül a vezess.hu.
A halálos kimenetelű biciklis balesetek csaknem háromnegyede – értelemszerűen – a biciklisszezonban, azaz május és november között fordul elő, és a statisztikák szerint, bár mindkét nem kerékpározik, tíz áldozatból nyolc férfi.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője tájékoztatása szerint a biciklis baleseteknél körülbelül egyenlő arányban oszlanak meg a településen belüli és azon kívüli esetek. Míg városon kívül legtöbbször a hátulról elütés, az előzés közben történő elsodrás a jellemző, városon belül gyakoribb a figyelmetlen ajtónyitás és a kanyarodás közben bekövetkező baleset. Abban pedig, hogy az egyik vagy a másik fél lenne gyakrabban hibás, nincs általános igazság.
A probléma megoldására a We Love Cycling internetes magazin videókkal hívja fel a figyelmet a biztonságos közlekedésre, az autósok és biciklisek közötti konfliktusok elkerülésére.