Egy fontos vitamin

Fotó: XV Média, Nagy Botond

Fotó: XV Média, Nagy Botond

A B12-vitamin, más néven kobalamin elengedhetetlen a hemoglobin szintéziséhez, a vörösvérsejtek termelődéséhez. A központi idegrendszer anyagcsere-folyamataiban is részt vesz, elősegíti a myelin képződését, ami az idegsejtek nyúlványának „burkolóanyaga”, biztosítja a gyors ingerületátadást. Támogatja továbbá a máj működését, enyhíti a depresszió és a köszvény tüneteit, erősíti a hajat és a körmöket, hozzájárul a szemek egészségéhez.

A B12-vitamin elsősorban állati eredetű élelmiszerekben található meg, így például a tojásban, májban, halban, vörös és fehér húsokban, valamint a tejben és tejtermékekben.
– Sajátossága, hogy egy, a gyomorban termelődő fehérje nélkül nem képes felszívódni, így annak hiánya, de egyes baktériumok, paraziták, illetve anyagcsere-problémák is gátolhatják a felszívódást. Idősebb korban kevesebb gyomorsav termelődik, így az emésztőrendszer nem tud elegendő B12-vitamint kivonni a szervezetből, ez is vezethet hiánybetegséghez. Mivel a májban raktározódik, annak betegségei is elő­idézhetik a hiányt. Mivelhogy a májban nagy mennyiségben raktározódik, a kiürülés folyamata évekig eltarthat, és csak súlyos panaszok esetén derül fény a hiányra – tudtuk meg Szabó Krisztina dietetikustól.
A B12-vitamin-hiány tünetei közé tartozik a vérszegénység, általános gyengeség, állandó fáradtság, sápadtság, légzési zavarok, heves szívdobogás, szédülés. Zavarodottság, ingerlékenység, depresszió, gyengült koncentrációs képesség, demencia is felléphet.
A szakember hozzátette: a tojást és tejtermékeket fogyasztó vegetáriánusok általában magukhoz tudják venni a megfelelő mennyiséget. Vegán táplálkozás esetén azonban mindenképpen érdemes kapszula formájában pótolni a B12-t.
Fontos tudni azt is, hogy a folsavban gazdag táplálkozás, ami alapvetően a növényi alapú étrendre jellemző, egy ideig elfedheti a hiánytüneteket.