A DASH-diéta

A mozaikszó az angol Dietary ­Approaches to Stop Hypertension kifejezésből ered, szó szerinti fordításban a magas vérnyomás kezelésének diétás megközelítését jelenti. A hazánkban csak DASH-diéta néven emlegetett táplálkozási forma az 1990-es években amerikai vizsgálatok eredményeképp született.

A DASH elsősorban a magas vérnyomással küzdők számára kidolgozott táplálkozási irányelveket foglalja magába. Ám időközben fény derült arra, hogy az étrend ennél sokkal többet „tud”, ugyanis a magas vércukor- és trigliceridszint, az inzulinrezisztencia, valamint a túlsúly csökkentésében is segít, valamint mérsékeli a vastag- és végbélrák kialakulásának kockázatát.

Amint Szabó Krisztina dietetikustól megtudtuk, az étrend élelmi rostokban, magnéziumban, kalciumban és káliumban gazdag, míg a hozzáadott cukor- és telítettzsírsav-tartalma alacsony.

A diéta alapját a zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonafélék, valamint sovány húsok és tejtermékek képezik. Emellett javasolt az olajos magvak heti 2-3 alkalommal történő fogyasztása is.

Az étrendben a szénhidrátok fő forrásai a teljes kiőrlésű gabonafélék, száraz hüvelyesek, zöldségek, illetve gyümölcsök. A zsiradékszükségletet elsősorban növényi eredetű forrásokból (olívaolaj, olajos magvak), illetve halból fedezi, de a zsiradékok magas kalóriatartalma miatt ezek is csak kis mennyiségben javasoltak. A fehérjeforrások között pedig megtalálhatók mind a növényi (hüvelyes zöldségek, olajos magvak), mind az állati eredetű (alacsony zsírtartalmú húsok és tejtermékek, tojás, hal) források.

Fotó: XV Média, Nagy Botond

Fotó: XV Média, Nagy Botond

Emellett hangsúlyozza a nátriumbevitel csökkentésének fontosságát, ami a főzés során történő kevesebb só használatával, a magas sótartalmú ételek mellőzésével érhető el.